About

Jose dias nordicos

“Her passion is distracting; she clearly feels it. And it’s infectious – it isn’t long before you’re asking yourself why you never learned to play an instrument like that.” - Copenhagen Online Post, Roskilde Festival 2015

Josefine Opsahl påbegyndte i 2011 sin uddannelse på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København hos Prof. Morten Zeuthen, og modtog året efter 1.pris ved Musikkonservatoriets Legatkonkurrence for cellister. I sommeren 2014 færdiggjorde Josefine Opsahl sin bacheloruddannelse i København, hvorefter hun fordybede sig i studier hos Prof. ved Bienen School of Music på Northwestern University Chicago, Hans Jørgen Jensen. Josefine Opsahl er i indeværende sæson ved at afslutte sin kandidatuddannelse hos koncertmester i Cph Phil, Toke Møldrup. I løbet af sin studietid har hun både modtaget guld og en special pris ved den internationale klassiske musikkonkurrence, ‘Svirel’ (Slovenien), og er desuden blevet tildelt Pax Logens Humanitære legat for talentfulde unge musikere samt Overlæge Finn Jensen og Hustru Finn Jensens Legat. Derudover har hun deltaget i flere masterclasses med blandt andre Thorleif Thedéen, Pieter Wispelwey og Tokyo String Quartet.

Som cellist er Josefine især tiltrukket af den ny kompositionsmusik, avantgardistiske udtryksformer, og brug af elektronik samt improvisation, hvilket hendes musikalske virke tydeligt afspejler. Hun har uropført adskillige værker, både solo og i kammerbesætninger, herunder værker af Niels Rosing-Schow, Sunleif Rasmussen, John Frandsen, Martin Lohse, Christos Farmakis og Moondog, og i 2014 samarbejdet med den russiske komponist Sofia Gubaidulina, hvor hun var solist i den danske førsteopførelse af værket ’Repentance’.

Josefine spiller til daglig i improvisations -og lydkollektivet We like We, samt det progressive folkemusikensemble, ‘KOTTOS’, begge ensembler, der udforsker grænselandet for den klassiske genre og udfordrer den gængse genreopdeling med sin egen unikke musik.

Ved siden af sit virke som udøvende musiker, har Josefine Opsahl komponeret en række værker for solo cello samt forskellige ensembler; i samarbejde med We like We komponeret musik til Thomas Bjerregaard’s radiodrama ,’Stormflod’, for DR (2015), og med pianist August Rosenbaum og Mike Sheridan komponeret scoret til Peter Langdal’s dramatisering af Jane Austen’s ‘Fornuft og Følelse’ på Århus Teater (2016).

Josefine har gjort sig bemærket for sit spil i en lang række konstellationer, herunder Karsten Funddal og Efterlkang’s opera: ‘Leaves’ (Cph Operafestival 2015, Barbican Hall (UK) og Muziekgebouw Amsterdam (NL) 2017), refortolkningen af Händel’s Messias :’New Light Messiah’ med Bo Holten og Musica Ficta (2015/2016), og John Frandsens kammeropera ‘Martyriet’ (Takkelloftet 2017). Herudover har hun assisteret adskillige gange i Storstørms Kammerensemble, gæstet Roskilde Festivall med We like We (2015), turneret med Nikolaj Nørlund, og spillet med popikonet MØ på Orage scene Roskilde Festival (2016).

I udlandet har hun gæstet festivaler som Fusion Festival i (DE), Dias Nordicos i Madrid (ES), Classical:NEXT og Cross Linx Festival (NL) og Glastonbury Festival (UK).

Josefine har indspillet flere cd’er, herunder det anmelderroste album ’a new Age of Sensibility’ med We like We samt KOTTOS’ debutalbum (2016), der i 2017 modtog P2′s Lytterpris som årets albumudgivelse. Herudover tæller udgivelsesrækken to albummer med harpenist og komponist, Trine Opsahl, som begge er udgivet i en lang række lande heriblandt Danmark, USA og Taiwan, og hvoraf det senest, ‘Unbroken Dreams’ er nomineret til en ZMR Music Award 2016.